ГАВРИЛОВ ОЛЕКСІЙ ВІКТОРОВИЧ |
Кафедра логопедії та спеціальних методик
концепція розвитку
Історія підготовки психолого-педагогічних кадрів для роботи з різними категоріями дітей, які мають суттєві порушення психофізичного розвитку і потребують корекції, а на цій основі – забезпечення соціальної адаптації таких осіб, – налічує в Україні майже 150 років. Але надання належної кваліфікації фахівцям-дефектологам на рівні вищої педагогічної освіти почалося в Україні в 20-ті роки минулого століття і здійснювалося до 60-тих років XX ст. лише в одному вищому навчальному закладі – у Київському педагогічному Інституті (зараз Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова). Згодом (1963р.) дефектологічний факультет був відкритий у Слов'янському педагогічному інституті Донецької області, а з 1992р. Підготовку дефектологів розпочато у Кам'янець-Подільському педагогічному інституті.
Відомо, що професія вчителя-дефектолога, залежно від його спеціалізації (логопедія), вимагає ґрунтовних знань з різних галузей науки і практики (медицина, психологія, педагогіка, соціологія тощо), а також досконалої методичної майстерності, володіння технологіями комплексної диференціальної діагностики порушень розвитку та корекційного впливу на пізнавальні, емоційно-вольові процеси, опорно-руховий апарат, особистість в цілому у її діяльнісних, комунікативних та поведінкових проявах.
Будь-яка вчительська професія (а дефектологічна – особливо, у зв'язку з ускладненістю об'єкту психолого-педагогічних впливів на дітей з вадами розвитку, у яких дуже своєрідно у індивідуальних варіантах комбінуються первинні, вторинні та інші ознаки дефекту, специфічно взаємодіють біологічні, психічні та соціальні детермінанти розвитку тощо) потребує нерозривного взаємозв'язку теоретичної і практичної підготовки. Успіх у роботі спеціаліста в галузі корекційної освіти багато в чому залежить від сформованості його особистісних професійно значущих рис і якостей – гуманізму, оптимізму, наполегливості, доброзичливості, уважності, самокритичності та ін. Зрозуміло яка відповідальність покладається на підготовку майбутніх дефектологів за якісну профорієнтаційну, профвідбіркову, навчальну і виховну роботу зі студентами.
Кафедра логопедії та спеціальних методик забезпечує навчальний процес підготовки спеціаліста в галузі освіти, вихователя спеціальної загальноосвітньої школи для дітей з порушеннями мовленнєвого розвитку і логопеда. Навчальний процес побудований таким чином, щоб вивчення дисциплін у кожному семестрі та на кожному курсі було орієнтоване на формування загальної культури, засвоєння знань та вироблення умінь й навичок з фахових дисциплін, напрацювання прийомів та засобів організації і здійснення навчально-виховного та корекційного процесу, оволодіння змістом, прийомами та засобами корекційної роботи з дітьми з вадами інтелекту.
Основними завданнями концепції розвитку кафедри є:
якісна підготовка фахівців;
продовження розробки навчальних програм, методичного забезпечення системи викладання спеціальних методик та логопедії для студентів спеціальності «Корекційна освіта. Логопедія»;
підготовка і видання методичних розробок, посібників для студентів, вчителів-практиків;
продовження підготовки відзивів, рецензій на дисертації та навчальні посібники;
організація проведення науково-практичної конференції «Корекційна освіта. Історія, сучасність та перспективи розвитку» спільно з Інститутом корекційної педагогіки та психології НПУ ім. М.П.Драгоманова на базі університету;
співпраця з спеціальними закладами та управліннями освіти;
здійснення профорієнтаційної роботи з метою збільшення контингенту студентів та пропаганди дефектологічних знань;
завершити оформлення кабінету логопедії;
організація роботи соціально-психологічної служби в університеті;
підтримання зв'язки із закладами спеціальної освіти міста та району;
здійснення виступів викладачів кафедри в закладах освіти міста, району;
обговорення проектів законодавчих документів про освіту та рекомендація змін до них;
участь в організації та проведенні спеціальних експериментальних досліджень у галузі корекційної освіти.
|